Welcome to South-Africa - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sandra Veldman - WaarBenJij.nu Welcome to South-Africa - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sandra Veldman - WaarBenJij.nu

Welcome to South-Africa

Door: Sandra Veldman

Blijf op de hoogte en volg Sandra

14 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Lieve allemaal!

Alweer één week in Zuid-Afrika, dus tijd voor een update!
Ik vind het altijd moeilijk om een begin te maken, na een week met zoveel verschillende indrukken.
Maar ik vind het heel leuk dat jullie weer meelezen!

Zondag 5 oktober j.l., na 100 knuffels en kusjes verder, met moeite „afscheid” genomen van mijn lieve Ptje, en op weg naar een nieuw avontuur, genaamd Bobbi Bear die zich moet gaan afspelen in Durban, Zuid-Afrika.
Wachtend bij de gate kwam ik Karin en Iris tegen, die ook vrijwilligerswerk gaan doen bij een van de andere projecten. En tijdens mijn overstap in Dubai ontmoette ik Tessa in het vliegtuig. Zij is wel één van de drie andere vrijwilligers met wie ik de komende weken bij Bobbi Bear aan de slag zal gaan.
Na een lange vlucht kwamen we eindelijk aan in Durban, waar Wilma ons stond op te wachten en ons bracht naar het verblijf voor die nacht, Blue Sky Mining. Een uitzonderlijk mooi hostel, en erg jammer dat we maar 1 nacht konden blijven. Samen met een grote groep vrijwilligers van ongeveer 25 mensen verdeeld over verschillende projecten heb ik gegeten en verhalen uitgewisseld om vervolgens uitgeput van de reis in slaap te vallen.
De ochtend erop kregen we een korte briefing van Wilma over het reilen en zeilen in Afrika om vervolgens naar ons project te worden gebracht.
Tessa, Tessa, Anne en ik zullen deze periode van 6 weken de nieuwe ‚Aunties’ zijn van Bobbi Bear.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik best een moeilijk start heb gehad hier en moeite had om mijn draai te vinden.
Zuid-Afrika is in niks te vergelijken met Uganda! Ook logisch, aangezien bijvoorbeeld Nederland en België ook niet over een kam te scheren zijn. Maar toch.. Afrika was in mijn beeldvorming toch vooral veel armoede en zeker niet vergelijkbaar met Nederland!
Vandaar dat ik ook enorm verbaasd was toen ik hier op dag twee de supermarkt binnenliep en erachter kwam dat dit niks anders was dan de Albert Heijn in Nederland! Dat ik een winkelcentrum binnenliep met zelfs een dierenwinkel (helaas zonder konijnen) en dat zelfs de prijzen vergelijkbaar zijn met Nederland. Het huisje waarin we slapen is echt luxe. Een warme douche, keuken met oven, koelkast en magnetron, een mooie slaapkamer en zelfs wifi!
Ik zou blij moeten zijn met deze luxe, maar mijn gevoel vond dit dubbel. Ik wilde niet naar een land waar ik het gevoel had weinig "uitdaging" te vinden.
Tot de dag dat het tot mij doordrong dat het niet altijd de armoede en de onderontwikkeling, zoals bijv. in Uganda het geval is, het probleem hoeft te veroorzaken.
Het project waarvoor ik gekozen heb strijdt wel degelijk voor een minstens net zo’n heftig, al dan niet heftiger probleem, namelijk het misbruik (in welke vorm dan ook) van kinderen.
Ik kan weinig bedenken wat nog meer impact heeft op mijn emoties dan het zien van het leed op het gezicht van een hulpeloos kind..
En opeens weet ik weer waarom ik hier ben, en dat luxe niks wil zeggen over de problemen die zich in dit land afspelen.
Stille wateren hebben diepe gronden…
Ik wil die diepe gronden bereiken! Ik wil gaan waar weinig andere mensen hier in Afrika willen gaan! En wil bijdragen aan alles waar Bobbi Bear voor staat!
Ik realiseer me dat er in die 6 weken tijd dat ik hier ben geen levens veranderd zullen worden door mij in die mate.
Maar again.. De glimlach van een kind..

Ik heb nog veel meer te vertellen! Maar voor nu even dit als teken van leven.
Ik laat snel weer wat van me horen, waarbij ik zal zorgen dat bovenstaand meer inhoud krijgt.

Liefs, Sandra

  • 14 Oktober 2014 - 00:24

    Peter :

    Hey lieve Sanny!

    Wat een mooi verhaal en wat lezen jouw berichten toch altijd lekker makkelijk weg!;)

    Was idd een moeilijk en zwaar afscheid, maar ik hoop dat je de diepe gronden zoals je die beschrijft ook daadwerkelijk kan bereiken en dat jij jouw bijdrage kan leveren aan dit bijzondere project! Ook al verander je daar geen levens, ik denk dat je wel gaat bijdragen aan levensveranderingen voor de mensen/kinderen die je helpt daar. Daarnaast hoop ik dat je maar veel kinderen kan voorzien van een mooie glimlach! :)

    Heel veel succes en sterkte en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Lieve kusjes en knuffels van Ptje

    En een paar kopstootjes en knuffels van Beer & Bella


  • 14 Oktober 2014 - 06:42

    Veerle:

    Hey wereldreizigster!

    Leuk om te lezen hoe het daar met je gaat! Klinkt inderdaad als een wereld van verschil met vorig jaar, toen waren we blij toen we de samosa's en mountain dew hadden ontdekt ;).
    Maar het klinkt wel als een super project, helemaal iets voor jou met al die lieve kindjes. Dat moet wel goed komen met dat geknuffel!
    Geniet ervan. Ik wacht nu al op je volgende verhaal!

    Kus Veerle

  • 14 Oktober 2014 - 07:51

    Gaby:

    Ha meis,

    Veel succes daar, ik lees je verhalen met interesse en plezier, je bent een kanjer dat je weer zo'n avontuur durft aan te gaan. Zet hem op daar! En als je weer goed en wel in Nederland bent, kom ik naar je toe met de kids. Verhalen horen, foto's kijken en je toekomstplannen aanhoren. Hou je haaks op de moeilijke momenten!

    Liefs,
    Gaby

  • 14 Oktober 2014 - 08:53

    Hans Brans!:

    Sandra,

    Elke keer weer verbaasd over de inhoud van jouw gedachten en de omzetting in woorden.
    Dat je de doelen die je stelt maar mag halen, de wijsheid heb je al!

    liefs Hans

  • 14 Oktober 2014 - 09:51

    Marjan:

    Hey lieve San,

    Mooi geschreven! Hoop dat je je draai intussen een beetje heb kunnen vinden.. Heel veel succes met het stukje bijdragen van Bobbi Bear en natuurlijk ook veel plezier:-)


    Liefs Marjan

  • 14 Oktober 2014 - 10:14

    Ashley:

    Zo trots weer op mijn lieve en dappere vriendin!
    Het werk wat je daar doet is wederom nobel en zeker onvergetelijk voor de kindjes die je leert kennen.
    Ik denk dat je nog geen idee hebt hoeveel je in 6 weken kan betekenen lieve San!
    Als ik telkens al lees en voel wat je bij andere bereikt door alleen je verslagen....

    Succes en een dikke knuffel!
    xxx

  • 14 Oktober 2014 - 11:50

    Jose Klein Gunnewiek:

    Lieve San, weet ook niet wat ik lees, die luxe!!! Kan mij goed voorstellen hoe je dat ervaart, dat dubbele. Zou ik ook hebben gehad, na Uganda vorig jaar.
    Je gaat toch met een bepaalt 'beeld 'naar een 'arm 'onderontwikkeld!!' land toe. Hierdoor moet je je verwachting bijstellen. Je kunt het gevoel hebben geen echte bijdrage te kunnen leveren.
    Doch heb altijd begrepen en dat blijkt uit je woorden al, dat bijna niemand zich (wil!) bekommeren om deze 'groep' kinderen.
    Besef San, (net als vorig jaar) al lijkt het misschien 1 druppeltje op een gloeiende plaat, de bijdrage die je levert in deze 6 weken, vele druppeltjes maken een druppel en meerdere druppels al een 'plasje' enz enz en ga zo maar door.

    JIJ San, jij kan dat, die 'diepe gronden' bereiken, je hoeft alleen je HART te volgen, meissie!

    Lieve groetjes Jose

  • 14 Oktober 2014 - 13:12

    Zussie:

    zoals zoveel al geschreven hebben,.. wat geweldig mooi beschreven weer,....

    Nee, je zult geen levens kunnen veranderen in die 6 weken, maar ik weet zeker dat je voor de kindjes daar een onvergetelijke bijdrage kan leveren. Iedere glimlach is goud waart,.....

    zo trots op wat je doet!! love you!!

  • 14 Oktober 2014 - 13:20

    Manon:

    Hallo lieverd.
    Wat een leuk begin van jouw reisverslag. Duidelijk omschreven ook hoe het op jou is overgekomen. Mooi dat jouw indruk veranderd. Al is het maar 1 kindje dat jij ku t laten lachen, dat is sowieso al heel bijzonder. En dat dat jou gaat lukken, daar ben ik van overtuigd! Heel veel succes meis, jij bent heel goed bezig. Liefs. Manon. Xxx

  • 14 Oktober 2014 - 17:56

    Angela Steinebach :

    Heey lieverd,

    Wat leest je verhaal toch weer makkelijk weg! Ik weet zeker dat je gaat vinden waar jij het verschil kan maken, het feit dat jij daar bent en wij hier in Nederland zegt al genoeg. Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Heel veel succes daar popje en maak er wat moois van. Ik ben super trots op je!!

    Hele dikke knuffel en kus

    Angela

  • 14 Oktober 2014 - 18:59

    Marion:

    Lieve Sandra,

    fijn om wat van je te horen. Je bent dus goed aangekomen. Mooi!
    En het schrijven ben je inderdaad nog niet verleerd.... :) Je verhaal leest weer zeer makkelijk weg.
    Wat een verschil in huisvesting met je vorig avontuur zeg. Gelukkig heb je daar nu je draai gevonden en kun je je 100% gaan inzetten voor hetgeen je daar naar toe bent gegaan.
    En ik weet zeker dat je dit ook nu weer gaat lukken.
    Het zal best heftig worden, maar de kinderen daar mogen zeker blij met je zijn. Je bent een pracht persoon. En die glimlach zul je zeker nog te zien krijgen.
    Heel veel succes daar en tot het volgende verslag.

    Dikke knuffel, Marion

  • 15 Oktober 2014 - 10:58

    Fam.kreijen:

    Sandra wij wensen je veel voldoening bij je zo menslievende taak.groetjes, wij blijven je volgen. Fam. Kreijen

  • 16 Oktober 2014 - 12:41

    Jo En Willy:

    Late reactie wellicht, maar hadden het druk met de bruiloft van Paul en alles er om heen. lieve loge's uit Amsterdam em Kroatie gehad. . Erg mooi en indrukwekkend verslagg weer Sandra. We blijven je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Bobbi Bear

Bobbi Bear is een project, opgestart door Jackie Branfield, dat zich inzet voor seksueel misbruikte kinderen. Door het grote aantal HIV/AIDS slachtoffers in Zuid-Afrika vallen niet alleen gezinnen uit elkaar, maar hele families en gemeenschappen. Zonder bescherming van familie lopen kinderen het risico om in aanraking te komen met geweld, mishandeling, uitbuiting en misbruik. De afgelopen jaren is het aantal incidenten van kindverkrachtingen dramatisch gestegen. Kinderen zijn hierdoor niet alleen slachtoffer van een afschuwelijk misdrijf, ze lopen ook kans op HIV besmetting.

Het doel is om door voorlichting en tussenkomst bij incidenten deze kinderen te op te vangen, ze te vertegenwoordigen bij het doen van aangifte, de kans op HIV/AIDS besmetting te verkleinen en ze te helpen bij het verwerken van hun trauma.

Bobbi Bear is een knuffelbeer die seksueel misbruikte kinderen kunnen gebruiken om duidelijk te maken wat er met ze gebeurd is. Met de beer, een stift en pleisters kunnen ze laten zien wat hen aangedaan is, zonder dat taal een grote barrière vormt voor de vaak jonge slachtoffers. Doordat ze niet naar hun eigen lichaam hoeven te verwijzen wordt verdere vernedering, herbeleving van het trauma en herhaling van het misdrijf zoveel mogelijk vermeden.

De beer geeft hulpverleners een beter beeld van wat er met misbruikte kinderen gebeurd is zodat ze stappen kunnen ondernemen om HIV/AIDS besmetting te voorkomen of te remmen. Daarnaast kan de beer in de rechtbank gebruikt worden om aangifte van het misdrijf te doen.

Recente Reisverslagen:

13 November 2014

Ter land, ter zee en in de lucht..

09 November 2014

Angels and Demons

29 Oktober 2014

Zuid Afrika, het land van contrasten

24 Oktober 2014

Hluhluwe Wildpark

17 Oktober 2014

Rough Aunties
Sandra

Vrijwilliger zijn... is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Is verbonden maar niet gebonden. Is onbetaalbaar maar niet te koop. Is positief denken is positief doen. Met als enige doel, voor jezelf en de ander, een goed gevoel!

Actief sinds 28 Sept. 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 6189

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Bobbi Bear

Landen bezocht: